STWORZENIE CZŁOWIEKA I JEGO UPADEK
Gdy czytamy w Biblii o
stworzeniu człowieka, w księdze Rodzaju,możemy zauważyć dwa etapy tego
stworzenia, na pozór przeciwne sobie. W1 rozdziale czytamy: Stworzył
więc Bóg człowieka na swój obraz, na obraz Boży stworzył go: stworzył
mężczyznę i niewiastę (w.27). Dalej czytamy: Po czym Bóg im błogosławił
(w.28). Stworzenie człowieka jako mężczyzny i niewiasty nastąpiło w
szóstym dniu, gdy wszystko inne było już stworzone.
W 2 rozdziale zaś czytamy: Gdy Pan
Bóg uczynił ziemię i niebo, nie było jeszcze żadnego krzewu polnego na
ziemi ani żadna trawa polna jeszcze nie wzeszła – bo Pan Bóg nie zsyłał
deszczu na ziemię i nie było człowieka, który by uprawiał ziemię i rów
kopał w ziemi, aby w ten sposób nawadniać całą powierzchnię gleby –
wtedy to Pan Bóg ulepił człowieka z prochu ziemi i tchnął w jego nozdrza
tchnienie życia,wskutek czego stał się człowiek istotą żywą. A
zasadziwszy ogród w Eden na wschodzie, Pan Bóg umieścił tam człowieka,
którego ulepił. Na rozkaz Pana Boga wyrosły z gleby wszelkie drzewa miłe
z wyglądu i smaczny owoc rodzące oraz drzewo życia w środku tego ogrodu
i drzewo poznania dobra i zła (w.4-9).
Wrażenie jest takie, że jest
zupełnie odwrotnie niż w pierwszym opisie. Najpierw Bóg stworzył
człowieka, dając mu życie; później umieścił go w ogrodzie Eden, a na
końcu wyrosły wszelkie drzewa.
Wbrew pozornej sprzeczności porządek
stworzenia jest taki, że człowiek został stworzony jako ostatni. Aby to
zrozumieć, musimy zwrócić się do Nowego Testamentu, gdzie przeczytamy,
że: Przez wiarę poznajemy, że słowem Boga światy zostały tak stworzone,
iż to, co widzimy, powstało nie z rzeczy widzialnych (Hbr.11:3). Z tego
rozumiemy, że zanim człowiek otrzymał swoją materialną powłokę,
ciało,istniał już jako istota duchowa, jako dusza. Dusza jest jedną z
trzech części, z których składa się człowiek.
Apostoł Paweł mówi o troistości człowieka: duchu, duszy i ciele (1Tes.5:23). Mówi też o wewnętrznym człowieku, który jest w ciele (Rz.7:22; 2Kor.5:1-4).
Wracając do stworzenia człowieka
widzimy, że w chwili, gdy Bóg ulepił ciało człowieka z prochu ziemi,
wtedy wszystkie elementy połączyły się w jedno. Duch, który ożywił
ciało. Dusza, nasz wewnętrzny człowiek. Ciało, które w sobie ma ducha i
duszę. W tej chwili ciało miał tylko mężczyzna. Ciało niewiasty zostało
ukształtowane później z boku mężczyzny.
Człowiek dostał nakaz od Boga,
którego nie mógł złamać: Z wszelkiego drzewa tego ogrodu możesz spożywać
według upodobania; ale z drzewa poznania dobra i zła nie wolno ci jeść,
bo gdy z niego spożyjesz,niechybnie umrzesz (Rdz.2:16-17).
Po upadku, gdy pierwsi ludzie
spożyli owoc z drzewa poznania dobra i zła, oni nie umarli od razu
cieleśnie. Cieleśnie zmarli znacznie później, ale duchowo stali się
martwi w tej samej chwili, jak Bóg im to mówił. Wtedy człowiek stał się
grzeszny i grzech zaczął panować nad nim oraz nad światem. Od tej pory
mężczyzna w Biblii jest nazywany Adamem,tj. czerwoną ziemią, gliną, z
której został ulepiony.
Człowiek jako stworzenie Boże stał
się obcy i wrogi Bogu. Utracił swoją społeczność z Bogiem, swoją pozycję
i swoje dziedzictwo. Został wygoniony z ogrodu Eden, a jego życie stało
się pełne znoju, przelewu krwi, chorób, śmierci itd. Ziemia z powodu
niego została przeklęta.Słowo Boże mówi: W pocie więc oblicza twego
będziesz musiał zdobywać pożywienie, póki nie wrócisz do ziemi, z której
zostałeś wzięty; bo prochem jesteś i w proch się obrócisz! (Rdz.3:19).
Człowiek dla Boga stał się tylko prochem. W Rdz.6:3 czytamy: Wtedy Bóg
rzekł: Nie może pozostawać duch mój w człowieku na zawsze, gdyż człowiek
jest istotą cielesną; niechaj więc żyje tylko sto dwadzieścia lat.
Pomimo tego wszystkiego, Bóg w
miłości i łasce swojej dał człowiekowi już wtedy obietnicę odkupienia i
zbawienia (Rdz.3:15).Chociaż ciało umierało i wracało do ziemi, to
jednak nieśmiertelna dusza potrzebowała i potrzebuje zbawienia Bożego,
aby po śmierci ciała całą pozostałą wieczność spędzić przy Bogu i w
społeczności z Nim, żeby nasycać się i Nim cieszyć.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz